مهدویت در کلام امام کاظم(ع)

مهدویت در کلام امام کاظم(ع)

امام کاظم(ع) در فرمایشات خود ب تبیین ابعاد مختلفی از مساله مهدویت پرداخته اند، گوشه ای از این بیانات را در این نوشتار کوتاه مرور می کنیم.

زمینه سازی برای انجام ظهور و دولت عدل جهانی یکی از برنامه های اصلی اهل بیت (ع)  از وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) تا امام حسن عسکری بوده است که به اشکال مختلفی مردم را نسبت به چنین مقاله ی مهم ‘ آگاهی و بشارت می دادند .

امام هفتم حضرت موسی ابن جعفر نیز با بیانات و فرمایشات گوهر بار خویش از ابعاد مختلف مساله مهدویت پرده برداشته و ما را در شناخت هر چه بیشتر آن دوران یاری نموده اند که به گوشه هایی از آن می پردازیم .

اجرای عدالت اجتماعی در میان مردم

همه انبیاء و اولیاء الهی در پی اجرا ی عدالت در میان جوامع بشری بوده اند و سعی و توان آنان بر این بوده است که حقی از کسی ضایع نگردد و جمیع بشریت از آب گوارای مساوات و برابری بهره مند گردند . همانگونه که خداوند متعال عدالت پروری را از دستورات اصلی خود برمی شمارد و می فرماید : (( ان الله یامر بالعدل...))(1ِ).یعنی خداوند به عدل دستور می دهد .

حضرت مهدی در راس اهداف مقدس خود این سنت لایتغیر الهی را تعقیب می نماید و جلوی فزون خواهی سود طلبان و فزونی خواهان را خواهند گرفت . اگر عصری را در پیش داریم که ثروت های خدادادی در دست یک حزب خاص جمع شده است و آنان نیز با این منابع همگانی با اعمالی چون قتل غارت حمله نظامی‘ ترویج فساد و فحشا ءو ...بشریت را به سوی فقر و عقب ماندگی گسیل می دهند ‘ ان حضرت با خاتمه دادن به فعالیت چنین مستکبرانی زمینه استفاده و بهره وری همه ی مردم را از جمیع نعمت های الهی فراهم می اورد و زمین را به وسیله عدالت و برابری زنده می گرداند چنان چه قران کریم می فرماید: یحیی الارض بعد موتها))(2ِ) یعنی خداوند زمین را بعد از مردن زنده می گرداند.

امام کاظم در مورد این آیه چنین می فرمایند : (( این زنده کردن به این نیست که با باران زمین را زنده کند بلکه خداوند مردانی را(حضرت مهدی ویاران او) برمی انگیزد تا اصول عدالت را زنده کنند ‘ پس زمین در پرتو عدل زنده می شود و اجرای عدل و حدود الهی در زمین مفید تر از چهل روز بارندگی می باشد ))(2ِ).

"  امام کاظم می فرمایند : (( هنگامی که پنجمین امام از اولاد من پنهان شود ‘ برای حفظ دین خود به خدا پناه برید مبادا کسی دین را از کف شما برباید ‘ این فرزند ‘ حضرت مهدی غیبتی دارد که بعضی از معتقدان به وی از اعتقاد خود برمی گردند . غیبت او امتحانی است که خداوند بندگان خود را بدان وسیله امتحان می کند ..)) ...  "

آزمایش شدید مردم در زمان غیبت

حضرت موسی وقتی از طرف خداوند مامور شد که به کوه طور برود و چهل روز در آن جا باشد خداوند این ایام عدم حضور او را یک آزمایش و ابتلائی برای قوم بنی اسرائیل قرار داد تا خوبان از بدان شناخته شوند و همین گونه نیز شد و عده ای به دستورات حضرت موسی و هارون (ع) عمل نکردند و گوساله پرست شدند و از راه حق منحرف گردیدند و این آزمایش الهی در هر زمانی وجود دارد چنان چه خداوند متعال می فرماید :(( ولنبلوکم شی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات ..))(4ِ) یعنی ما شما را حتما به چیزی مانند گرسنگی ‘ ترس‘ کمبود در جان ومال و ثمرات آزمایش خواهیم کرد .

 دوران غیبت حضرت مهدی نیز یک ابتلای بزرگ الهی برای مردم بوِیژه مسلمانان می باشد و در این دوران یاران و دوستان واقعی آن حضرت شناخته خواهند شد ‘ کسانی که تهاجمات فرهنگی و اقتصادی دشمن و شیاطین انسی و جنی در انان هیچ تاثیری ندارد و حتی در محیط های آلوده هیچ گاه از راه اسلام ناب محمدی و حقایق قران دست نمی کشند

آنان کسانی هستند که با توسل و توجه به امام عصر و اینکه آن امام بزرگوار همیشه مراقب اعمال و رفتار آنهاست ‘ در راه کمال و معنویت قدم برمی دارند و تا جایی که ممکن باشد فرهنگ مهدویت را به جهان عرضه می دارند .                               

"  امام کاظم (ع) در مورد فضیلت انتظار چنین می فرمایند : (( خوش به حال آن دسته از شیعیان ما که در غیبت قائم ما چنگ به دوستی ما زده و بر محبت ما ثابت می مانند و از دشمنان ما بیزاری می جویند ‘ آنها از ما وما از آنها هستیم ...خوشا به حال ان ها ‘ به خدا قسم آن ها در قیامت در درجه ی ما خواهند بود))...  "             

مقام والای منتظران ظهور

یکی ازصفات خوب و شایسته بندگان خالص خداوند ‘ امیدواری به رحمت و فیض الهی است و این که در حساس ترین و سخت ترین شرایط نیز از لطف الهی غافل نشوند ‘ حضرت یعقوب(ع) در سفارشی به فرزندان خود که از یافتن حضرت یوسف ناامید شده بودند آن ها را امیدوار رحمت خدا می کند و از آنان می خواهد که هیچ گاه از رحمت خداوند نا امید نشوند :(( یا بنی اذهبوا فتحسوا من یوسف و اخیه و لا تیا سوا من روح الله انه لاییاس من روح الله الا القوم الکافرون))(6ِ).

یعنی ای فرزندان من بروید و دوباره یوسف و بنیامین (ع) را جستجو کنید و از رحمت خدا نا امید نشوید زیرا هرکس از رحمت الهی نا امید شود از جمله کافران است . دوستان واقعی امام زمان (ع) به خوبی می دانند که دولت ظلم و جور روزی به سر خواهد آمد و دست حضرت مهدی همیشه بر سر شیعیان و دوستان او می باشد و شبانه روز منتظر ظهور ان حضرت بزرگوار هستند .آنان محبت و مودت اهل بیت را هیچ گاه از دست نمی دهندو به قول پیامبر اسلام (ص) که می فرماید :(( بزرگترین اعمال امت من انتظار فرج و ظهوراست )).

دوستان حضرت مهدی با جان و دل منتظر طلوع او هستند تا بتوانند در رکاب آن بزرگوار اهداف و آرمان هایی الهی را بر روی زمین پیاده گردانند و هیچ گاه در مقابل مشکلات و حتی دشمنان خود ذره ای انفعال و تزلزل به خود راه نمی دهند .

امام کاظم (ع) در مورد فضیلت انتظار چنین می فرمایند : (( خوش به حال آن دسته از شیعیان ما که در غیبت قائم ما چنگ به دوستی ما زده و بر محبت ما ثابت می مانند و از دشمنان ما بیزاری می جویند ‘ آنها از ما وما از آنها هستیم ...خوشا به حال ان ها ‘ به خدا قسم آن ها در قیامت در درجه ی ما خواهند بود))(7)

 

پی نوشت ها :

 1- قران کریم -نحل -5ِ2ِ

 2- قرآن کریم -روم -0ِ5ِ

 3- میکال المکارم -ج1ِ-ص1ِ8ِ

 4- بقره-5ِ5ِ1ِ

 5- بحار الانوار -ج1ِ5ِ-ص0ِ5ِ1ِ

 6- قرآن کریم -یوسف-7ِ8ِ

7 - بحارالانوار-ج1ِ5ِ-ص1ِ5ِ1ِ
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۵:۱۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.